Den mediálního vzdělávání II

25. září 2024
9:00-16:30
Kampus UJEP, Ústí nad Labem

Nahlédněte do digitální budoucnosti

načerpejte inspiraci do vlastní výuky


Jak Den mediálního vzdělávání probíhá?

Startujeme panelovou diskusí v aule. Poté se účastnící v průběhu dne zúčastní 3 workshopů vlastního výběru. Workshopy jsou zaměřeny na aktuální témata, která hýbou světem mediálního vzdělávání a současně mají i praktický přesah do výuky. Inspiraci, kterou načerpáte, můžete ihned aplikovat i ve svých hodinách. Jednoho workshopu se účastní maximálně 25 učitelů. Všichni účastníci obdrží certifikát o absolvování programu. Na závěr se sejdeme ke společné reflexi.

Registrace a panelová diskuze bude probíhat v budově MFC Auly (červená aula). Zbytek programu bude probíhat v budově PF (budova u vily).

Proč se zúčastnit?

Čeká vás den nabitý inspirací do vlastní výuky. Vyberete si z 12 praktických workshopů. Setkáte se se stejně naladěnými kolegyněmi a kolegy. Společně vytvoříme bezpečné prostředí pro sdílení.

Jaká je cena?

Cena za jednoho účastníka je 990 Kč díky partnerské podpoře NPI ČR a Pedagogické fakulty UJEP. V ceně je zahrnuta panelová diskuze, 3 workshopy dle vlastního výběru, závěrečné setkání a ranní a odpolední coffee break a oběd. Účastnický poplatek lze platit ze šablon.

Jak se přihlásit?

Registrace byla ukončena.

Program

Změna programu vyhrazena.

Můžete se těšit na workshopy od následujících hostů:

ZŠ Trmice

Fak(e)ticky

Městská knihovna Litvínov

Karla Peksová (Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany)

Zvolsi.info

Televize Junior

Jiří Svoboda (Jak na školní podcast)

Karolína Tichá (ZŠ Údlice) – může být jen v pátek po obědě

Michal Kaderka (Gymnázium Paměti národa, Praha)

Petra Mazancová (OA Kollárova, Praha)

NPI ČR

Přihlašování na jednotlivé workshopy bude dostupné od 24.6.2024.

9:00-10:00
Panelová diskuse: Mediální výchova do všech předmětů!

Hosté panelové diskuze: Jan Kuzebauch (Učitelská platforma), Martin Černý (PF UJEP) a NPI (bude upřesněno), moderuje: Michal Kaderka.

10.30-11.40
Workshopy 1.blok

Seznam se s médii & Jiří Svoboda: Jak na školní podcast

Lektor Seznam se s médii a moderátor podcastu 9 let natvrdo Michal Kaderka s moderátorem několika podcastů a bývalým redaktorem CzechCrunch.cz Jiřím Svobodou budou s účastníky workshopu vymýšlet, jak rozjet školní podcast. Přidejte se, pokud se chcete dozvědět o minimu technického zajištění, čeho se vyvarovat a jak postavit obsah. Workshop je vhodný i pro knihovníky, kteří rozvíjejí spolupráci se školami. Michal Kaderka zároveň vyučuje mediální výchovu na pražském Gymnáziu Paměti národa a je autorem otevřené učebnice Svět médií.


Název: FactCZech aneb Jak pracovat s obrazovými a textovými hoaxy

Kurz se zaměřuje na prohloubení digitální a mediální gramotnosti a rozvoj kritického myšlení. Pracuje s konkrétními událostmi a jejich mediálním obrazem. Účastníci rozeberou metodami textové a mediální analýzy, články a příspěvky na sociálních sítích a zpravodajských webech, odliší vyvážené texty od zaujatých a manipulativních a ověří správnost svých závěrů nástrojem Verifee. Vyhledají původní nepozměněné fotografie z příspěvků na sociálních sítích a zpravodajských webech s pomocí nástrojů pro reverzní vyhledávání fotek, ověří jejich pravost nástrojem pro forenzní analýzu a vypátrají původní kontexty, ve kterých vznikly. Své závěry porovnají s výsledky práce umělé inteligence; identifikují narativy, které takto vytvořené dezinformace šíří, a posoudí jejich dopady na společnost. Martin Volný spolupracuje s NPI ČR jako lektor kurzů na podporu digitálních kompetencí žáků napříč vzděláváním.


Fak(e)ticky: Dlouhodobá výuka mediální výchovy na ZŠ, primárně na prvním stupni

Společně se podíváme na to, jak předávat kompetence patřící do oblasti mediální výchovy na základní školy. Kdy s tím, jaké materiály využívat i jak klíčové znalosti I dovednosti předávat na prvním stupni. Workshop bude interaktivní.


Městská knihovna Litvínov: Kyberšikana

Lekce určená pro žáky 4. a vyššího ročníku ZŠ zaměřující se na téma kyberšikany. Během lekce si na praktických případech ukážeme, jak kyberšikana vypadá, jaké může mít důsledky a jak se s ní vypořádat. Vše je podporováno audiovizuálním obsahem a cílí na emoce. UPOZORNĚNÍ: Lekce z důvodu autentičnosti využívá skutečných necenzurovaných vyjádření v kyberprostoru, proto během programu zazní sprostá slova a homofobní urážky. Následně je vysvětleno, jak je něco takového špatné a hloupé.


Gymnázium a Střední odborná škola Podbořany: Slovem k lidskosti: Analýza dehumanizujícího jazyka v mediálním prostoru a její využití ve výuce českého jazyka

Vyučující Karla Peksová představí metodiku vyučovací hodiny se zaměřením na problematiku dehumanizace v mediálním prostoru (zejména na sociálních sítích), kterou lze využít v komunikačně pojaté výuce češtiny s úzkou vazbou na rozvoj mediální gramotnosti a digitální kompetence. V průběhu workshopu analyzujeme vybrané příspěvky a komentáře uživatelů, prozkoumáme konkrétní slovní výrazy, jejich významové složky a pokusíme se najít některé společné rysy dehumanizujícího jazyka. Následně budeme diskutovat o tom, jaký vliv má agresivita v jazyce na naše vnímání a chování, a pokusíme se hledat cesty vedoucí k posilování kultivované diskuse a respektujícího jazyka v online prostoru.

12.40-13.50
Workshopy 2. blok

Televize Junior: Jak na školní televizi

Jaromír Kučera z Televize Junior představí základní principy školního vysílání. Jaké jsou technické požadavky, abyste mohli spustit školní televizní kanál, jak by mělo vypadat školní televizní zpravodajství a jaké jsou nároky na učitele, kteří řídí televizní team.


Zvolsi.info: Informační gramotnost – prakticky ve výuce

Na workshopu se podíváme na praktické tipy, jak zařadit mediální a informační gramotnost do výuky. Od ověřování zdrojů přes kritické myšlení až po triky, jak si nastavit zdravý vztah s telefonem a se sociálními sítěmi.


JSNS: S umělou inteligencí do hodin – možnosti a limitace

Představíme vám náš nově vzniklý balíček materiálů k umělé inteligenci (AI). Seznámíte se s fungováním AI a s jejím praktickým využitím ve výuce i mimo ni. Vše si ukážeme na konkrétních aktivitách do hodin. Zhodnotíme možnosti a limity aktuálně nejvyužívanějších AI chatbotů, abychom lépe porozuměli práci s nimi. Workshop je ideální pro ty z vás, kteří chtějí oživit svou kreativitu a seznámit se s potenciálem moderních technologií v tvorbě obsahu do výuky.


ČTK: Headline, fleš a zpráva v souvislostech

Spolehlivě, rychle, objektivně. Žádné dojmy, ale fakta – přesná a ověřená. Na kurzu pro učitele, který pořádá Akademie ČTK, se seznámíte s chodem národní zpravodajské agentury, dozvíte se, jak se v ČTK zprávy tvoří, jak se informace získávají, vyhodnocují, ověřují a zpracovávají. Nahlédnete do infobanky i fotobanky ČTK.


#datamaze: Digitální budoucnost – plakátová výstava do školy nebo knihovny

V digitálním prostředí je důležité pěstovat nejen dovednosti, ale také kritické myšlení. Jak vidí svoji digitální budoucnost studenti? V rámci workshopu si představíme plakátovou výstavu, která interaktivní formou umožní ve škole nebo knihovně zamyslet se nad tématy jako ekologická stopa digitálních technologií, role Google v našem životě, co je a není selfie a také proč nás chytrý telefon neustále vybízí k interakci. Plakátovou výstavu lze vytisknout na běžné tiskárně a použít ji jako nástroj pro otevření diskuse se studenty ve třídě nebo jako vzdělávací výstavu představující důležité fakty doplněné o interaktivní úkoly.

14.10-15.20
Workshopy 3. blok

ČTK: Texty ve školním časopise – od titulku až po podpis

Jak vypadá dobrý zpravodajský text? Co patří do titulku, k čemu je background a proč je dobré používat citáty? Jak se připravit na rozhovor a jaký jazyk používat při mluvení a jaký při psaní? Ukážeme vám, co je základem novinářského textu, a na příkladech ze školních novin a webů doporučíme, co používat a čemu je lepší se vyhnout.


AI dětem: Role umělé inteligence na sociálních sítích

Jsou to doporučovací systémy, které často přivádějí nás a naše děti na sociální sítě. Jaká jsou jejich pozitiva a negativa, otevřeme na workshopu formou diskuze a práce s pracovními listy. V obecné rovině se zaměříme na modely fungování sociálních sítí a budeme definovat různé typy uživatelského chování. Podrobněji rozebereme sociální síť TikTok. A v neposlední řadě vyzkoušíme metodický materiál, který otevírá téma vlivu jazykových modelů (jako např. ChatGPT) na formu a efektivitu propagandy.


Fakescape: Edukativní hra Zachraňte prázdniny

Cílem edukativní hry Zachraňte prázdniny je seznámit hráče s problematikou fake news, dezinformací a kritického myšlení, a to formou hravého workshopu. Hráči si v roli novinářů vyzkoušejí vyhledávat a ověřovat informace, odhalovat manipulace na fotkách a budou se snažit rozpoznat hoax od ověřené zprávy. Při řešení úkolů rovněž trénují pozorné čtení a kritické porozumění textu.


ZŠ Molekula Ústí nad Labem: Role AI ve výuce a v její přípravě

Vyučující ZŠ Molekula Martin Kuneš ukáže, jak lze využívat AI v mediální výchově a jak si z této technologie vytvořit osobního asistenta pro generování textů a obrázků. Pojďme sdílet své zkušenosti s AI a čerpat novinky z této oblasti.


ZŠ Údlice: Jak na mediální výchovu

Jak to udělat, abychom zapojili mediální výchovu do vzdělávacího procesu? Vyučující Karolína Tichá doporučí, co dělat, pokud vedení není nakloněno zavedení mediální výchovy jako samostatného předmětu. Promluvíme si o inspiraci pro vyučující a příkladech dobré praxe. Ukážeme si množství materiálů a námětů, které můžeme získat zdarma, tak abychom mohli ve svém předmětu učit mediální výchovu.

Kontakt

Adéla Filipová
adela.filipova@ucitelskaplatforma.cz