Den mediálního vzdělávání

13. září 2024
9:00-16:30
PF TUL, Liberec

Nahlédněte do digitální budoucnosti

načerpejte inspiraci do vlastní výuky


Jak Den mediálního vzdělávání probíhá?

Startujeme panelovou diskusí. Poté se účastníci v průběhu dne zúčastní 3 workshopů vlastního výběru. Workshopy jsou zaměřeny na aktuální témata, která hýbou světem mediálního vzdělávání a současně mají i praktický přesah do výuky. Inspiraci, kterou načerpáte, můžete ihned aplikovat i ve svých hodinách. Jednoho workshopu se účastní maximálně 25 učitelů. Všichni účastníci obdrží certifikát o absolvování programu. Na závěr se sejdeme ke společné reflexi.

Proč se zúčastnit?

Čeká vás den nabitý inspirací do vlastní výuky. Vyberete si z 12 praktických workshopů. Setkáte se se stejně naladěnými kolegyněmi a kolegy. Společně vytvoříme bezpečné prostředí pro sdílení.

Jaká je cena?

Cena za jednoho účastníka je 990 Kč díky partnerské podpoře NPI ČR a Technické univerzity Liberec. V ceně je zahrnuta panelová diskuze, 3 workshopy dle vlastního výběru, závěrečné setkání a ranní a odpolední coffee break a oběd. Účastnický poplatek lze platit ze šablon.

Jak se přihlásit?

Registrace je již uzavřena.

Program

Změna programu vyhrazena.

Můžete se těšit na workshopy od následujících hostů:

Fak(e)ticky

Městská knihovna Litvínov

Zvolsi.info

NYU Prague

JSNS

Centrum současného umění DOX

AI dětem

Fakescape

Televize Junior

Jiří Svoboda (Jak na školní podcast)

Karolína Tichá (ZŠ Údlice)

NPI ČR

Přihlašování na jednotlivé workshopy bude dostupné od 24.6.2024.

9:00-10:00
Panelová diskuse: Mediální výchova do všech předmětů!

Hosté panelové diskuze: Petra Mazancová (Učitelská platforma), Miroslav Slowik (PF TUL, Didaktická dílna), Markéta Pastorová (NPI), moderuje: Michal Kaderka.

10.30-11.40
Workshopy 1.blok

Seznam se s médii & Jiří Svoboda: Jak na školní podcast

Lektor Seznam se s médii a moderátor podcastu 9 let natvrdo Michal Kaderka s moderátorem několika podcastů a bývalým redaktorem CzechCrunch.cz Jiřím Svobodou budou s účastníky workshopu vymýšlet, jak rozjet školní podcast. Přidejte se, pokud se chcete dozvědět o minimu technického zajištění, čeho se vyvarovat a jak postavit obsah. Workshop je vhodný i pro knihovníky, kteří rozvíjejí spolupráci se školami. Michal Kaderka zároveň vyučuje mediální výchovu na pražském Gymnáziu Paměti národa a je autorem otevřené učebnice Svět médií.


Vanda Vaníčková: Čím může být příspěvek na sociální sítě?

Tématem workshopu budou příspěvky na různých sociálních sítích. Čím mohou být? Prostorem pro budování virtuální identity, reklamou, nástrojem manipulace, podkladem pro sebehodnocení. Poodhalíme, kam až může tento výčet pokračovat. Příspěvky na sociálních sítích nahlédneme z vícero perspektiv, vždy se snahou využít jejich didaktický potenciál pro výuku. Účastníci si aktivně vyzkouší různé aktivity, získají náměty, jak je zařadit přímo do své výuky. Zároveň bude poskytnut prostor pro sdílení zkušeností a tipů na další využitelné zdroje. Vanda Vaníčková spolupracuje s NPI ČR jako lektorka kurzů na podporu digitálních kompetencí žáků napříč vzděláváním.


Fak(e)ticky: Dlouhodobá výuka mediální výchovy na ZŠ, primárně na prvním stupni

Společně se podíváme na to, jak předávat kompetence patřící do oblasti mediální výchovy na základní školy. Kdy s tím, jaké materiály využívat i jak klíčové znalosti I dovednosti předávat na prvním stupni. Workshop bude interaktivní.


Městská knihovna Litvínov: TVvTupixx aneb koukáme na YouTube, ale s rozumem

Představovanou lekcí je program TVvTupixx aneb koukáme na YouTube, ale s rozumem. Zde si na příkladu jednoho z kanálů odpadní tvorby TvTwixx ukazujeme, jak je jednoduché na internetu velmi uvěřitelně lhát a šířit hlouposti. Během lekce hledáme chyby ve videu a usvědčujeme tvůrce z podvodu. Dotkneme se i témat reklamy a clickbaitu.

12.40-13.50
Workshopy 2. blok

Televize Junior: Jak na školní televizi

Jaromír Kučera z Televize Junior představí základní principy školního vysílání. Jaké jsou technické požadavky, abyste mohli spustit školní televizní kanál, jak by mělo vypadat školní televizní zpravodajství a jaké jsou nároky na učitele, kteří řídí televizní team.


Zvolsi.info: Informační gramotnost – prakticky ve výuce

Na workshopu se podíváme na praktické tipy, jak zařadit mediální a informační gramotnost do výuky. Od ověřování zdrojů přes kritické myšlení až po triky, jak si nastavit zdravý vztah s telefonem a se sociálními sítěmi.


JSNS: S umělou inteligencí do hodin – možnosti a limitace

Představíme vám náš nově vzniklý balíček materiálů k umělé inteligenci (AI). Seznámíte se s fungováním AI a s jejím praktickým využitím ve výuce i mimo ni. Vše si ukážeme na konkrétních aktivitách do hodin. Zhodnotíme možnosti a limity aktuálně nejvyužívanějších AI chatbotů, abychom lépe porozuměli práci s nimi. Workshop je ideální pro ty z vás, kteří chtějí oživit svou kreativitu a seznámit se s potenciálem moderních technologií v tvorbě obsahu do výuky.


ZŠ Údlice: Jak na mediální výchovu

Jak to udělat, abychom zapojili mediální výchovu do vzdělávacího procesu? Vyučující Karolína Tichá doporučí, co dělat, pokud vedení není nakloněno zavedení mediální výchovy jako samostatného předmětu. Promluvíme si o inspiraci pro vyučující a příkladech dobré praxe. Ukážeme si množství materiálů a námětů, které můžeme získat zdarma, tak abychom mohli ve svém předmětu učit mediální výchovu.

14.10-15.20
Workshopy 3. blok

ČTK: Texty ve školním časopise – od titulku až po podpis

Jak vypadá dobrý zpravodajský text? Co patří do titulku, k čemu je background a proč je dobré používat citáty? Jak se připravit na rozhovor a jaký jazyk používat při mluvení a jaký při psaní? Ukážeme vám, co je základem novinářského textu, a na příkladech ze školních novin a webů doporučíme, co používat a čemu je lepší se vyhnout.


NYU Prague: Reklama a etnické stereotypy

Vyučující na New York University Prague Salim Murad se v úvodu workshopu bude zabývat tím, jakou roli hrají fotografie, vizuálno v našem světě a jak jsme „učeni“ číst vizuální sdělení. Jako v laboratoři budeme analyzovat „důkazy“, které nám vizuální záznam předkládá, a kulturní významy, které těmto „důkazům“ přiřazuje naše mysl (kultura, společnost). Na příkladech budeme diskutovat, zda jsou obrazová sdělení univerzálně pochopitelná a jimi sdílená poselství ahistorická. Následně se zamyslíme nad minulostí i současností možností zneužití stereotypních obrazů „těch druhých“ v politické propagandě i v současném světě reklamy.


AI dětem: Role umělé inteligence na sociálních sítích

Jsou to doporučovací systémy, které často přivádějí nás a naše děti na sociální sítě. Jaká jsou jejich pozitiva a negativa, otevřeme na workshopu formou diskuze a práce s pracovními listy. V obecné rovině se zaměříme na modely fungování sociálních sítí a budeme definovat různé typy uživatelského chování. Podrobněji rozebereme sociální síť TikTok. A v neposlední řadě vyzkoušíme metodický materiál, který otevírá téma vlivu jazykových modelů (jako např. ChatGPT) na formu a efektivitu propagandy.


Fakescape: Edukativní hra Zachraňte prázdniny

Cílem edukativní hry Zachraňte prázdniny je seznámit hráče s problematikou fake news, dezinformací a kritického myšlení, a to formou hravého workshopu. Hráči si v roli novinářů vyzkoušejí vyhledávat a ověřovat informace, odhalovat manipulace na fotkách a budou se snažit rozpoznat hoax od ověřené zprávy. Při řešení úkolů rovněž trénují pozorné čtení a kritické porozumění textu.

Kontakt

Adéla Filipová
adela.filipova@ucitelskaplatforma.cz