Den mediálního vzdělávání
Nahlédněte do digitální budoucnosti
načerpejte inspiraci do vlastní výuky
Startujeme panelovou diskusí. Poté se účastníci v průběhu dne zúčastní 3 workshopů vlastního výběru. Workshopy jsou zaměřeny na aktuální témata, která hýbou světem mediálního vzdělávání a současně mají i praktický přesah do výuky. Inspiraci, kterou načerpáte, můžete ihned aplikovat i ve svých hodinách. Jednoho workshopu se účastní maximálně 25 učitelů. Všichni účastníci obdrží certifikát o absolvování programu. Na závěr se sejdeme ke společné reflexi.
Čeká vás den nabitý inspirací do vlastní výuky. Vyberete si z 12 praktických workshopů. Setkáte se se stejně naladěnými kolegyněmi a kolegy. Společně vytvoříme bezpečné prostředí pro sdílení.
Registrace zde.
Program
Změna programu vyhrazena.
Hosté panelové diskuze: Petra Mazancová (Učitelská platforma), Barbora Vacková (FSS MUNI), Petr Naske (NPI), moderuje: Michal Kaderka.
Televize Junior: Jak na školní televizi
Jaromír Kučera z Televize Junior představí základní principy školního vysílání. Jaké jsou technické požadavky, abyste mohli spustit školní televizní kanál, jak by mělo vypadat školní televizní zpravodajství a jaké jsou nároky na učitele, kteří řídí televizní team.
ZŠ Husova Brno: Kurz mediální gramotnosti Trollí farma
Učitel Ondřej Krahulec představí, jak vypadá kurz inspirovaný Orwellovým dílem, kde se žáci stávají zaměstnanci Ministerstva pravdy a na vlastní kůži zažívají, jaké to je být kolečkem v soukolí hybridní války. Právě práce s příběhem, hraním rolí a autentickými materiály a postupy známými z dezinformační scény jsou základními kameny kurzu.
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd: Zobrazování chudoby v médiích
Publicistika a zpravodajství o chudobě může být kvalitní i nekvalitní. Jak se liší jednotlivé pořady v tom, jak chudobu zobrazují? Představíme si praktickou lekci do hodiny s ukázkami pořadů V exekuci, Prostřeno nebo Výměna manželek. Workshop povede vyučující Gymnázia Hladnov Irena Eibenová.
Didaktická dílna FP TUL: Kanál aneb jak zvládnout propagandu
Ve workshopu si zkusíte roztřídit některé mediální zprávy a výstupy dle věku a zaměření žáků, s konkrétním zaměřením na propagandu. Ukážeme si, jaké typy propagandistických výstupů lze dobře vytěžit po stránce vizuální, textové či auditivní. Navrhnete si svůj vlastní propagandistický kanál, na němž se budou žáci učit rozpoznávat společensky nebezpečné jevy. Ukážeme vám, jak pracují v různých školách s dezinformacemi a jak žáky přijmout k faktu, že jejich životy budou dezinformacemi zasaženy už napořád.
Seznam se s médii & Jiří Svoboda: Jak na školní podcast
Lektor Seznam se s médii a moderátor podcastu 9 let natvrdo Michal Kaderka s moderátorem několika podcastů a bývalým redaktorem CzechCrunch.cz Jiřím Svobodou budou s účastníky workshopu vymýšlet, jak rozjet školní podcast. Přidejte se, pokud se chcete dozvědět o minimu technického zajištění, čeho se vyvarovat a jak postavit obsah. Workshop je vhodný i pro knihovníky, kteří rozvíjejí spolupráci se školami. Michal Kaderka zároveň vyučuje mediální výchovu na pražském Gymnáziu Paměti národa a je autorem otevřené učebnice Svět médií.
ZŠ Údlice: Jak na mediální výchovu
Jak to udělat, abychom zapojili mediální výchovu do vzdělávacího procesu? Vyučující Karolína Tichá doporučí, co dělat, pokud vedení není nakloněno zavedení mediální výchovy jako samostatného předmětu. Promluvíme si o inspiraci pro vyučující a příkladech dobré praxe. Ukážeme si množství materiálů a námětů, které můžeme získat zdarma, tak abychom mohli ve svém předmětu učit mediální výchovu.
Gymnázium Chomutov: Varianty plánování, čtení (textu i obrazu) a zacházení s pamětí v hodinách výuky dějinami
Vučující chomutovského gymnázia a oborové didaktiky dějepisu na FF UJEP Josef Märc ukáže, jak lze propojit dějepis s očekávanými cíli mediální výchovy. Příspěvek se soustředí na reflexi výuky, ve které se žáci stávají aktivní součástí ročního plánování a zároveň na základě probrané látky vytvářejí (relevantnější) hypotézy k tezi “Španělé porážejí vládu Aztéků (1521)”.
AI dětem: Syntetická realita
Umělá inteligence přináší světu mnoho pozitiv, ale také otázek. Možnost vytvářet přesvědčivá, počítačem generovaná syntetická média jako text, obrázky, videa nebo zvuk, vrhá na pojmy jako důvěra, pravda a objektivita nové světlo. Na online prostor se možná ve velmi blízké budoucnosti budeme dívat jako na syntetickou realitu. Pomocí aktivit s papírem i notebookem budeme hledat pozitivní postoje k této proměně.
Městská knihovna Litvínov: TVvTupixx aneb koukáme na YouTube, ale s rozumem
Představovanou lekcí je program TVvTupixx aneb koukáme na YouTube, ale s rozumem. Zde si na příkladu jednoho z kanálů odpadní tvorby TvTwixx ukazujeme, jak je jednoduché na internetu velmi uvěřitelně lhát a šířit hlouposti. Během lekce hledáme chyby ve videu a usvědčujeme tvůrce z podvodu. Dotkneme se i témat reklamy a clickbaitu.
Fak(e)ticky: Dlouhodobá výuka mediální výchovy na ZŠ, primárně na prvním stupni
Společně se podíváme na to, jak předávat kompetence patřící do oblasti mediální výchovy na základní školy. Kdy s tím, jaké materiály využívat i jak klíčové znalosti I dovednosti předávat na prvním stupni. Workshop bude interaktivní.
Vanda Vaníčková: Čím může být příspěvek na sociální sítě?
Tématem workshopu budou příspěvky na různých sociálních sítích. Čím mohou být? Prostorem pro budování virtuální identity, reklamou, nástrojem manipulace, podkladem pro sebehodnocení. Poodhalíme, kam až může tento výčet pokračovat. Příspěvky na sociálních sítích nahlédneme z vícero perspektiv, vždy se snahou využít jejich didaktický potenciál pro výuku. Účastníci si aktivně vyzkouší různé aktivity, získají náměty, jak je zařadit přímo do své výuky. Zároveň bude poskytnut prostor pro sdílení zkušeností a tipů na další využitelné zdroje. Vanda Vaníčková spolupracuje s NPI ČR jako lektorka kurzů na podporu digitálních kompetencí žáků napříč vzděláváním.
ZŠ Bakalka: Mediální výchova v éře umělé inteligence
Umělá inteligence (AI) už nyní zásadně ovlivňuje nejen tvorbu obsahu, ale i jeho šíření a vnímání. Tyto změny je nutné začlenit i do výuky. Naučíte se, jak pomoci žákům kriticky přemýšlet o informacích z médií, rozeznávat manipulace, deepfakes a jiné formy zkreslené reality s ohledem na současné možnosti umělé inteligence. Náš workshop propojí teorii s praxí a ukážeme si zajímavé AI služby i metodiky jejich využití. Workshopem provede Pavel Hodál.
Kontakt
Adéla Filipová
adela.filipova@ucitelskaplatforma.cz