Den mediálního vzdělávání
Čeká vás den nabitý inspirací, nápady a praktickými tipy do výuky. Vyberete si z 12 workshopů zaměřených na aktuální témata mediálního vzdělávání a zjistíte, co právě hýbe světem mediální výchovy. Setkáte se se stejně naladěnými kolegyněmi a kolegy, s nimiž společně vytvoříte bezpečné prostředí pro sdílení zkušeností i nápadů.
Cena akce: 2 200 Kč
Účast na akci lze hradit ze šablon
Registrace je možná na registračním formuláři níže ![]()
Můžete také sledovat událost na Facebooku ![]()

Můžete se těšit na zajímavé workshopy a diskuze:
Panelová diskuze
Hosté panelové diskuze: doc. Barbora Vegrichtová, (katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT), Martin Kožíšek (vedoucí Safer Internet Centra ve sdružení CZ.NIC) a další hosté budou upřesněni. Diskuzi bude moderovat Michal Kaderka (autor webu k mediální výchově SvetMedii.info a podcastu k MV Mezi námi: mediání výchova).
FF UJEP: Zrada, hrdinství, kolaborace v době poslední velké války
Na základě filmových ukázek a několika písemných pramenů se společně zamyslíme, kdo je hrdina a zrádce. Je možné, že se z hrdiny stane zrádce, z hrdiny zbabělec? Workshop povede Josef Märc, který vyučuje na FF UJEP a Gymnáziu Chomutov.
Seznam.cz: Mediální gramotnost hrou
Změřte si síly v kvízu, který prověří vaši schopnost odhalovat manipulace, konspirační teorie i chyby naší mysli. Po společné hře vám kvíz předáme, abyste jej dále mohli hrát ve svých knihovnách a na školách. Lekcí povede přední expert na média a dezinformace Peter Jančárik, který stál u zrodu projektu Konšpirátori.sk.
Open Eye: Lidskost i nelidskost v e-learningové platformě IWitness
S využitím tisíců filmových svědectví přeživších holocaustu a dalších genocid z archivu USC Shoah Foundation se zamyslíme nad naší biologickou potřebou dělit lidský svět na “my” a “oni”, nad rolí předsudků, frustrací jedince a cílené propagandy při vytváření stereotypního vnímání reality. Dalšími tématy budou tzv. velká, politická historie a malá, individuálně prožitá historie jednotlivých lidských bytostí, což nás dovede k zamyšlení nad potřebou různých, navzájem se doplňujících primárních zdrojů pro vznik vyváženého obrazu jak minulosti, tak přítomnosti. Přednáška Martina Šmoka, předsedy OpenEye. Přineste si tablet či laptop.
JSNS: Mediálním vzděláváním proti dezinformacím
Konspirační teorie a záměrně šířené mylné informace (dezinformace) se staly nedílnou součástí informačního prostoru. Workshop se zaměří na představení metody pěti klíčových otázek, pomocí které si vyzkoušíme analýzu konkrétních mediální sdělení. Ukážeme si, jak lze odlišovat důvěryhodné informace od těch pochybných a představíme si novou lekci, která se zaměřuje na to, jakým způsobem k sobě mohou lidé hledat cestu, když do rozlišování faktů od dezinformací vstoupí emoce. Workshop je určený pro pedagogy na gymnáziích, středních školách a učilištích, a na druhém stupni základních škol.
Pedf UK: Obrázky z půdy
Základem workshopu je interpretace obrazového materiálu ve skupinách. V simulované pracovní konferenci pak účastníci obhajují své hypotézy a v závěru je zařazují do kontextu příběhu jedné rodiny. Workshop povede Iva Vachková.
AI dětem: Digitální stopa a OSINT — Kdo je Sára
Co všechno po sobě zanecháváme pohybem v online prostoru? Lze z veřejně dostupných dat rekonstruovat náš život nebo jeho část? A záleží na tom? V rámci workshopu se budeme snažit zjistit co nejvíce informací o fiktivní osobě, 14leté uživatelce Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit sebe (a žáky) porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Prosíme, na tuto lekci s sebou mějte vlastní notebook.
Městská knihovna Litvínov: Nenávist: My proti nim
Zajímá Vás, jak se dá od pizzy s ananasem dostat až ke koncentračnímu táboru? Nenávist se nerodí z ničeho. Začíná často nevinně, a to vtipem, nadsázkou, drobným rozdělením na „my“ a „oni“. Tento interaktivní workshop vychází ze stejnojmenné lekce pro 8. a 9. třídy a umožní učitelům prožít ji na vlastní kůži v roli žáků. Účastníci si vyzkouší tvorbu nenávistných příspěvků na sociální sítě a zaměří se na to, jaký vliv mají sociální média na šíření nesnášenlivosti a jaké mohou mít její důsledky. Od této aktivity plynule přejdeme k tématu xenofobie, které ilustruje aféra z vyhlášení Českého slavíka 2016. Nevynecháme ani manipulativní letáky. Celý workshop zakončíme pohledem na jednu z nejděsivějších událostí moderních dějin. Workshop vede knihovník a lektor informačního vzdělávání Bc. Vladimír Kraft z Městské knihovny Litvínov.
ČT edu: Z nekonečného scrollu k vědomé pozornosti – jak aplikace klamou náš mozek
Proč nás sociální sítě tak snadno pohltí? Jak fungují notifikace, lajky a nekonečný scroll a proč mozek reaguje podobně jako při hazardu? Na workshopu představíme řadu tipů do výuky, pracovní listy a metodické opory, které jsme vytvořili k francouzskému dokumentu Dopamin: Jak aplikace klamou náš mozek (2023), jenž je dlouhodobě volně dostupný v iVysílání České televize. Ukážeme, jak s tématem sociálních sítí pracovat bezpečně a smysluplně s důrazem na pochopení psychologických principů, které nás na sociálních sítích drží, a především na reflexi samotných žáků. Zaměříme se na otevřenou diskusi, posilování zdravých digitálních návyků a téma sebeúcty. Společně si projdeme i konkrétní mikrostrategie, jak převzít nad časem stráveným online opět kontrolu. Workshopem provede redaktor vzdělávacího portálu ČT edu Bohumil Melichar spolu s garantem mediální výchovy ČT edu a moderátorem pořadu Zprávičky ČT:D Ondřejem Hruškou.
PdF UPOL: Využití umělé inteligence – nová superschopnost učitele
O umělé inteligenci už slyšel snad každý učitel. Ale kolik z nich ji skutečně využívá naplno? Přijďte zjistit, jak vám generativní AI může usnadnit přípravu na hodinu, oživit výuku či zrychlit administrativu. Naučíte se, jak efektivně pracovat s velkými jazykovými modely, generovat obrázky, videa, hudbu či hlas, a to vše s důrazem na praktické tipy pro školní praxi. Přestaňte se AI obávat – ovládněte ji a získejte superschopnosti, které vám ulehčí učitelský život. Lekcí povede Dominik Voráč.
Scio: Využití ScioBota při přípravách na mediální výchovu
Workshop ukáže, jak mohou učitelé s pomocí ScioBota efektivně vytvářet přípravy, aktivity a pracovní listy zaměřené na mediální výchovu. Účastníci si prakticky vyzkoušejí, jak během několika minut získat kompletní materiály k tématům jako manipulace v médiích, práce s informacemi nebo tvorba mediálního obsahu. Představíme také funkce ScioChatu – AI asistenta, který pomáhá s návrhy aktivit, diskusních otázek či hodnocení žáků. Workshop je určen učitelům ZŠ a SŠ, kteří chtějí do výuky zapojit aktuální mediální témata a využít přitom moderní nástroje umělé inteligence.
Gymnázium a SOŠ Podbořany: Skibidi lekce – Jak využít záchod s hlavou k rozvoji mediální gramotnosti
Ve workshopu si ukážeme výukovou lekci, ve které se žáci stávají výzkumníky a analyzují fenomén Skibidi Toilet, následně se zamýšlejí, jak fungují virály a trendy obecně a jaký mohou mít dopad na sledující. Skrze lekci učíme žáky přemýšlet o rizicích spojených se sledováním těchto videí a zároveň i my vyučující se učíme lépe chápat svět, který děti baví a tvoří jejich internetovou kulturu. Lekcí provede vyučující Karla Peksová.
Komunitní škola Chomutov: Principy bezpečného pohybu v online prostředí
Workshop učitelky Karolíny Tiché se zaměřuje na principy bezpečného pohybu v online prostředí, ochranu osobních dat a kritické myšlení v digitálním prostoru. Účastníci se seznámí s tím, jak v hodinách pracovat s algoritmy sociálních sítí, efektem králičí nory a formováním informační reality. Workshop ukáže konkrétní příklady přímo z hodin mediální gramotnosti tak, aby učitelé podpořili kritické myšlení žáků při využívání internetu.