Učitelé politikům před volbami: neřešte kulturní války, ale reálné problémy školství
Učitelská platforma vyzývá politické strany a kandidáty, aby v podzimních volbách do Poslanecké sněmovny nepodléhali lákadlu tzv. kulturních válek a místo toho se věnovali skutečným problémům českého školství.
Někteří politici šíří obavy, že se ve školách vyučuje o 72 pohlavích nebo že neziskové organizace indoktrinují děti. Taková tvrzení nejsou podložena důkazy a odvádějí pozornost od reálných problémů, které školy řeší denně. „V době, kdy se téměř vše natáčí a sdílí, nikdo nedodal jedinou nahrávku o údajné indoktrinaci 72 pohlaví. Podobné výroky slouží jen k zastrašování učitelů a rodičů, nikoliv k řešení toho, co školy opravdu trápí,“ říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
„Je mýtem, že do škol chodí nějaké škodlivé neziskovky, které‚vymývají dětem mozky. Zatím nikdo nepředložil jediný autentický důkaz o nežádoucím vlivu, žádnou nahrávku ani svědectví ověřitelného učitele či rodiče. Zákaz neziskovek by ve skutečnosti znamenal ohrožení doučování, kroužků i rodičovských organizací,“ doplňuje Mazancová.
Debata je zkreslená i u inkluze: smyslem je zajistit podpůrná opatření pro děti, které je potřebují, nikoliv snižovat nároky na výuku. A do kulturních válek se uměle zatahuje i otázka humanitních oborů na VŠ. „Humanitní studia jsou pro stát levná a zároveň strategická. Absolventi posilují diplomacii, bezpečnost, média i vzdělávání. Zpoplatnit je by oslabilo oblasti důležité pro demokracii a odolnost společnosti,“ doplňuje Petra Mazancová.
Co školy opravdu potřebují
- Podpořit duševní zdraví dětí a posílení jejich odolnosti.
- Modernizaci výukového obsahu a metod, aby výuka odpovídala dnešnímu světu.
- Smysluplnou podporu pro žáky se speciálními potřebami, včetně dostupných poraden a asistentů.
- Personálně a odborně posílit MŠ, které nyní se zrušením odkladů a přípravných tříd budou mít ještě větší zodpovědnost za přípravu dětí na vstup do ZŠ.
- Řešit nedostatek učitelů a nabídnout cestu, jak zajistit příliv nových pedagogů do systému, jak je motivovat a jak zlepšit jejich pracovní podmínky.
- Méně byrokracie, více času na přípravu a práci s žáky.
- Předvídatelné a stabilní financování.
„Žádáme politiky, aby se ve volební kampani vyhýbali jednoduchým a emočně nabitým frázím typu ,zakážeme neziskovky‚ nebo ,zrušíme inkluzi‚, aniž by nabízeli smysluplné řešení,” říká Jan Kuzebauch, ředitel ZŠ Dukelská v Kraslicích. Podle Kuzebaucha by se měl opravdu smysluplný politický program poznat podle toho, jak konkrétně a komplexně přistupuje k zásadním problémům, které trápí naše školství. „Měl by jít za rámec prázdných populistických hesel a zaměřit se na klíčové systémové změny, jako jsou obrovské regionální rozdíly ve vzdělávání a sociální nerovnost, která určuje budoucí vzdělání dětí, “ dodává Kuzebauch.
Kontakty pro média:
Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
email: petra.mazancova@ucitelskaplatforma.cz, tel.: 608 448 970.
Jan Kuzebauch, člen výkonného výboru Učitelské platformy
email: jan.kuzebauch@zs2kraslice.cz, tel.: 608 965 265.
Učitelská platforma je sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ a VOŠ. Naší filozofií je vytvářet v českých školách kvalitní a bezpečné vzdělávací prostředí – s tímto cílem podporujeme naše členy, spolupracujeme s jinými organizacemi, informujeme média a jednáme s těmi, kteří rozhodují. Pomáháme učitelům být slyšet!