Učitelé: Převodem financování pomůcek a vzdělávání pedagogů (ONIV) na zřizovatele škol se MŠMT vzdává vlivu na kvalitu vzdělávání a rozevírá nůžky mezi školami

Od 1. září 2025 přechází na zřizovatele regionálních škol financování nepedagogických zaměstnanců škol. Ministerstva financí a školství se zapřísahají, že do obecních a krajských pokladen dorazí částka ve stejné výši, jakou nyní posílají do mzdových rozpočtů škol samotných. Bohužel už nezmiňují, že tento balíček v loňském roce mnoha školám radikálně omezili snížením počtu hrazených nepedagogů a že ředitelé byli i předtím nuceni léta dotovat chudý mzdový rozpočet nepedagogických tarifů často pod úrovní minimální mzdy z nadtarifů rozpočtovaných na pedagogy. To již nyní nebude možné a je otázkou, zda zřizovatelé najdou prostředky na skutečné mzdové náklady všech potřebných nepedagogů včetně těchto navýšení. Bude ve školách někdo ochotný pracovat za minimální mzdu bez vyhlídky na odměnu či proplacení mimořádných zátěžových situací?

Současně s převodem financování nepedagogů přichází bohužel ale ještě změna, proti které se učitelé a ředitelé sdružení ve spolku Učitelská platforma důrazně vymezují: zřizovatelé budou nově hradit školám také náklady na pomůcky, povinné kurzy pro žáky (plavání) a vzdělávání pro učitele. Dosud tyto ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) dostávaly školy napočtené v ročním rozpočtu od ministerstva. Nyní mají i o těchto penězích rozhodovat zřizovatelé. Školám tak hrozí, že budou muset s úřady licitovat o finance na zajištění samotné kvality výuky – nové učební materiály, vzdělávací programy pro učitele nebo cestovné na akce mimo školu. „Nezapomínejme ale ani na mateřské školy,” připomíná Lenka Iserová, ředitelka MŠ Žitenice, „u nás jsou za učební pomůcky považovány i hračky, stavebnice atd.– dovedu si představit situaci, kdy zřizovatel v rámci úspor a z neznalosti  použije názor „hraček máte dost“.

„Obávám se, že zejména u malých venkovských zřizovatelů s velmi napjatým rozpočtem budou ředitelé narážet na nepochopení u některých odborně oprávněných výdajů. To jim ještě více zkomplikuje jejich práci a ohrozí vztahy s představiteli obce, které jsou pro jejich práci klíčové,” říká Jana Servusová z výkonného výboru Učitelské platformy a ředitelka ZŠ Bystřice. „V situaci, kdy se mnoho konkurzů na ředitele potýká s nedostatkem zájemců, není rozhodně v zájmu ministerstva práci ředitelů ještě více znesnadňovat,” dodává. 

„Za mě je převod ONIV na zřizovatele větší průšvih než převod nepedagogů. Tento krok totiž opravdu posune rozhodování o kvalitě výuky (prostřednictvím pomůcek a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, DVPP) do často laických rukou zřizovatele. Příští týden se účastním za UP veřejného slyšení v Senátu na toto téma. To tam budu hodně zdůrazňovat. DVPP je totiž časovaná bomba. Dosud byly tyto programy placeny často z jiných zdrojů – z tzv. šablon OP JAK, což skončí. A jak přijme každý zřizovatel, že bude dávat do rozpočtu statisíce na další vzdělávání pedagogů? Bude tomu rozumět?” ptá se Jan Kuzebauch, ředitel ZŠ Kraslice a člen výkonného výboru Učitelské platformy. 

Ivana Mraček Megová, učitelka na pražské Českoslovanské obchodní akademii, upozorňuje také na nebezpečí neshod názorového rázu: „O tématech školení nemá co rozhodovat zřizovatel. Když zřizovatel usoudí, že si mám něco nastudovat doma sama z knih nebo bude mít jiný názor, např. na společenskovědní témata (a tam je potenciál mnoha třaskavých témat), tak peníze nedá?” „Převod peněz na vzdělávání pedagogů pod zřizovatele je v přímém rozporu se zákonem o ped. pracovnících § 24, kde je mimo jiné dána povinnost dalšího vzdělávání,” připomíná Gabriela Hrušková, ředitelka ZŠ T. G. M. ve Štětí. 

Zatímco převod financování nepedagogů má při dostatečném navýšení prostředků obcím a krajům potenciál smysluplné změny, z převodu ONIV na zřizovatele je pedagogická veřejnost zděšena. Nově bude rozvoj školy a odborný růst pedagogických kompetencí záviset na rozhodnutí a možnostech každého jednotlivého zřizovatele, kterých jsou v republice více než dva tisíce. Ministerstvo školství touto změnou přináší do fungování škol nestabilitu a nejistotu a vzdává se možnosti pozitivně ovlivňovat kvalitu českého školství. „V době, kdy jsou mezi školami už tak obrovské nežádoucí rozdíly v kvalitě a přístupu a kdy se musíme připravovat na úplně nový rámcový vzdělávací program (mj. právě pomocí sebevzdělávání), je převod ONIV na zřizovatele nejen nepochopitelný, ale také zcela v rozporu se zájmy českých dětí,” varuje Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy a ředitelka budoucí základní školy Pod Beckovem.

Kontakt:

Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy

E-mail: petra.mazancova@ucitelskaplatforma.cz

Tel.: 608 448 978

Jana Servusová, členka výkonného výboru
E-mail: jana.servusova@ucitelskaplatforma.cz
Tel. 608 971 286

Jan Kuzebauch, člen výkonného výboru
E-mail: jan.kuzebauch@ucitelskaplatforma.cz
Tel. 608 965 265

Lenka Iserová,  členka výkonného výboru
E-mail: lenka.iserova@mszitenice.cz
Tel. 733129604

Učitelská platforma je sdružením téměř dvou tisícovek učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ a VOŠ. Naší filozofií je vytvářet v českých školách kvalitní a bezpečné vzdělávací prostředí – s tímto cílem podporujeme naše členy, spolupracujeme s jinými organizacemi, informujeme média a jednáme s těmi, kteří rozhodují. Pomáháme učitelům být slyšet!