Učitelé: Vláda hodila pracovníky škol přes palubu

Učitelé a ředitelé škol sdružení ve spolku Učitelská platforma upozorňují, že nedávná jednání o škrtech v rozpočtech škol nevedla k uspokojivému výsledku. 

Na začátku února dostali ředitelé škol nové rozpočty na rok 2024 a pro mnohé z nich to bylo velmi nepříjemné překvapení. Došlo ke škrtům propláceného počtu úvazků nepedagogických pracovníků jak v sekci samotných nepedagogů, tak v tzv. sekci „ředitelství”, která je určena na mzdy nepedagogického managementu škol. V infografice „Fakta o stávce” publikované ministerstvem v době podzimní stávky se výslovně uvádí: „U nepedagogických pozic se omezení dotkne pouze neobsazených míst” – přesto ale došlo ke zrušení cca 2,5 tisíce míst, která obsazena jsou. „Ministerstvu odevzdáváme na desetinu přesné výkazy svých zaměstnanců a ono tedy muselo vědět, že bude škrtat i obsazené pozice,” podivuje se Jan Kuzebauch, člen výkonného výboru Učitelské platformy a ředitel ZŠ Kraslice. 

Po prvních protestech svolal ministr M. Bek jednání, na němž vyčíslil, že pro platovou sanaci nevhodně namířených škrtů chybí 800 milionů korun. Při jednání s premiérem a zástupci vlády však tato platba přislíbena nebyla. „Ministr financí Stanjura prohlásil, že je o této dodatečné částce připravený jednat na základě finančních výsledků za první polovinu roku, tj. v červenci. To je ale pro nás nepřijatelné. V případě, že ředitelům chybějící prostředky na platy nedoplní zřizovatel, nemohou je přece od ledna minimálně do července nechávat ve škole pracovat za prostředky určené na platy učitelů. Pokud nemáme jistotu, že nám budou mzdové prostředky dodatečně doplněny, nemůžeme si přeci od učitelů takto ‚půjčovat‘ s nejistotou pozdějšího splacení,” upozorňuje Jiří Kyliánek, ředitel ZŠ Kamenka v Čelákovicích. 

Přesně to ale ministerstvo ředitelům navrhuje. V dopise, který ministr minulý týden rozeslal do datových schránek škol, právě proto s radostí upozorňuje na (zatím jen jednoleté!) zrušení limitu počtu zaměstnanců, na němž se usnesla vláda. „Konkrétně řečeno, na mé škole jsme s novým rozpočtem přišli o téměř 1,8 personálně obsazeného úvazku nepedagogických pracovníků. S novým rozhodnutím vlády sice mohu dále zaměstnávat uklízečky na celkem 4,5 úvazku, ale stát mi zaplatí jen tři úvazky. Zbytek mám dovoleno – a snad i dokonce doporučeno – platit z mezd pro učitele. Je tohle fér?” ptá se Jana Servusová, členka výkonného výboru Učitelské platformy a ředitelka ZŠ Bystřice. 

Zdá se, že ministerstvo plní státní zakázku jako poslušný žák z minulého století: nejenže splní každý, byť nesmyslný úkol, ale najde dokonce i argumenty pro jeho oprávněnost. Pracovníci dnešních škol ale takovými poslušnými žáky nejsou. „Vláda by se měla přestat chovat pokrytecky a přiznat, že s učiteli zase hraje levou. Je prostě nepřípustné přidat objem peněz na platy učitelů a pak z nich sanovat i chybějící nedostatky v jiných kapitolách školního rozpočtu – a zároveň veřejnost ubezpečovat, že učitelé jsou jediní státní zaměstnanci, kteří dostali přidáno”, říká Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia v Litoměřicích. 

Učitelská platforma proto na začátek března domluvila ve spolupráci s odbory jednání se zástupci samospráv. Jejich cílem je domluvit se na jednotném postupu vyjednávání se státem, který právě od škol a jejich zřizovatelů poptává vysokou kvalitu výchovy a vzdělávání budoucích daňových poplatníků. „Stát udělal ze škol a jejich ředitelů takovou matku samoživitelku, která zatím má dítěti jídlo a ošacení kupovat z vlastních zdrojů a trpělivě čekat, zda bývalý partner v létě bude mít na doplacení alimentů, či nikoli”, nabízí příměr Lenka Iserová, členka výkonného výboru Učitelské platformy a ředitelka MŠ Žitenice. 

Školy ale nejsou jen v této jediné nejistotě: ani konkrétní hodnoty plánovaného snížení počtu proplácených hodin (PHmax) ještě nejsou k dispozici. „Na konečné výši upraveného PHmaxu závisí celkový plán výuky, a hlavně učitelské úvazky na příští školní rok – kromě nepedagogů tak za mými dveřmi stojí v nejistotě i učitelé, kteří nevědí, co s nimi od září bude. Jak máme v této atmosféře udržovat pozitivní klima pro výuku, to nám už vláda nenapsala,” konstatuje Gabriela Hrušková, ředitelka ZŠ TGM Štětí.

Změny ve školství se totiž snadno zavádějí a jen hodně pomalu napravují. Školy jen těžko hledají síly a nadšení pro zavádění tolik potřebných inovací do výuky v době, kdy jsou zavalené aktuálními provozními starostmi a deprimované zprávami o střednědobém výhledu rozpočtu. Ty totiž naznačují, že ani pro příští roky nepřestane být školství národní popelkou.

Kontakt:

Petra Mazancová, předsedkyně

E-mail: petra.mazancova@ucitelskaplatforma.cz

Tel.: 608 448 978

Jana Servusová, členka výkonného výboru
E-mail: jana.servusova@ucitelskaplatforma.cz
Tel. 608 971 286

Jan Kuzebauch, člen výkonného výboru
E-mail: jan.kuzebauch@ucitelskaplatforma.cz
Tel. 608 965 265

Učitelská platforma je sdružením více než dvou tisícovek učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ a VOŠ. Naší filozofií je vytvářet v českých školách kvalitní a bezpečné vzdělávací prostředí – s tímto cílem podporujeme naše členy, spolupracujeme s jinými organizacemi, informujeme média a jednáme s těmi, kteří rozhodují. Pomáháme učitelům být slyšet!