Proč mnozí z nás stávkují – naše požadavky a nabídka ke spolupráci

Mnozí učitelé a ředitelé sdružení ve spolku Učitelská platforma, z. s., se v pondělí 27. listopadu 2023 připojí k výstražné stávce vyhlášené z důvodu rozpočtových škrtů v kapitole školství, nebo ji alespoň podpoří jiným způsobem. 

„České školství zažívá ojedinělé období sjednocení jeho pracovníků za jediným cílem – a tím je kvalita vzdělávání. Nám učitelům opravdu nejde zdaleka jen o naše platy, jak mnozí tvrdí, jde nám o to, aby naši žáci nepřišli o možnosti, které jim české školy dosud nabízejí – ať už je to možnost profilace ve volitelných předmětech, nebo třeba vyvážené teplé jídlo jednou denně,” komentuje Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia v Litoměřicích, která je zároveň autorkou nápadu vytvořit mapu stávkujících škol a její hlavní editorkou. „Mnoho z nás je voliči či podporovateli současné vlády a to, že protestujeme proti tomu, aby se úspory a optimalizace veřejných výdajů podepsaly na vzdělání našich dětí, nás ještě nevhání do náruče populistů či stran z okrajů politického spektra,” upozorňuje Jana Servusová, členka výkonného výboru Učitelské platformy a ředitelka ZŠ Bystřice. „Nehledejme za stávkou českých škol žádnou skrytou propagandu – další snížení financí určených na školství k cca 4 procentům HDP (oproti 4,6 % průměru HDP zemí OECD) už by nemělo projít žádné vládě a žádné straně bez ohledu na to, jak těžké je to rozhodování,” dodává Ondřej Lněnička, ředitel ZŠ prof. Švejcara v Praze. 

Co stávkující školy požadují?

  • nesnižovat platy nepedagogických pracovníků a jejich tabulkové platy zvednout alespoň na úroveň minimální mzdy 
  • nastavit finanční ohodnocení a pracovní podmínky školních psychologů, sociálních a speciálních pedagogů na stejnou úroveň, jako mají učitelé
  • snížení tzv. PHmax nanejvýše o 5 % (u ZŠ i SŠ)
  • transparentní diskuzi o návrhu tzv. parametrizace asistentů pedagoga (plánované od ledna 2025) včetně poskytnutí možnosti propočítat si vlastní situaci dle aktuálně projednávané varianty.
  • návrat k vládou schválené Strategii vzdělávací politiky 2030 + a otevření nadstranické diskuze o jejím dodržování coby základního dokumentu určujícího směřování českého školství 
  • koncepční řízení resortu erudovanými lidmi, kteří chápou systémové důsledky jednotlivých opatření
  • otevřené informování o připravovaných změnách s dostatečným časovým předstihem, aby se na ně mohly školy připravit

„Námětů na to, co je třeba ve školství systémově změnit, máme samozřejmě mnohem více,” konstatuje Gabriela Hrušková, ředitelka ZŠ Masarykova ve Štětí, „To, co se ale na nás valí teď, je lavina nekoncepčních škrtů bez ohledu na jejich systémové dopady.” 

Co nabízíme?

  • otevřenou komunikaci s MŠMT a společné hledání konstruktivních řešení
  • poskytnutí pohledu z praxe a zprostředkování kontaktu se školským terénem
  • aktivní participaci na naplňování Strategie 2030
  • snížení tzv. PHmax. o 5 % (u základních i středních škol)
  • realisticky vedenou diskusi o tzv. parametrizaci asistentů

Kontakt:

Petra Mazancová, předsedkyně
E-mail: petra.mazancova@ucitelskaplatforma.cz

Tel.: 608 448 978

Učitelská platforma je sdružením dvou tisícovek učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ a VOŠ. Naší filozofií je vytvářet v českých školách kvalitní a bezpečné vzdělávací prostředí – s tímto cílem podporujeme naše členy, spolupracujeme s jinými organizacemi, informujeme média a jednáme s těmi, kteří rozhodují. Pomáháme učitelům být slyšet!