Učitelé: Pokud chceme vzdělanou a prosperující společnost, musíme investice do školství navyšovat, ne snižovat

Při současných jednáních o rozpočtu na rok 2024 se ukazuje, že nejvýznamnější možnost úspor nachází vláda v rezortu školství. Zástupci sdružení Učitelská platforma upozorňují, že investice do školství nedosahují v České republice dlouhodobě evropského ani světového průměru (česká 4 % oproti průměru OECD 5,2 %) a jejich snížením dojde k dalšímu omezení rozvoje dlouhodobě podfinancovaného rezortu, které budeme v budoucnu jen těžko dohánět. Na kvalitním vzdělávání ale závisí nejen rozvoj společnosti, ale také ekonomiky. 

“Vzdělaní a kompetentní lidé přinášejí více peněz do státního rozpočtu,” říká Jan Kuzebauch, ředitel základní školy v Kraslicích a člen výkonného výboru Učitelské platformy.  

Kde plánuje vláda ušetřit? Letošní novelou zákona o pedagogických pracovnících slíbila navázání výše platů učitelů na 130 procent průměrné mzdy ve státě. Pokud tedy nechce porušit zákon, u učitelů úspory nenajde. Populace českých učitelů nezadržitelně stárne a už teď chybí tisíce kantorů (a bude hůř). Porušení tohoto slibu by bezpochyby odradilo mnohé zájemce o profesi a vystavilo školy a jejich ředitele v některých regionech neřešitelné personální nouzi.

Úspory se ale najdou možná jinde – na stejně špatných místech. “Obávám se zvýšení počtu žáků na učitele, omezení půlení tříd, aby se ušetřilo za platy. Prostě opět masové, frontální učení. Už nyní máme v prvních ročnících SŠ v Praze 31–34 žáků,” vyjadřuje své obavy Ivana Megová, která učí na pražské obchodní akademii. 

Ve hře je také omezení počtu asistentů pedagoga. “Hrozí, že sotva si školy zvykly na to, že asistent je nezbytnou součástí výuky v různorodé třídě žáků včetně těch se speciálními potřebami, tak o asistenty přijdou. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami nebudou mít přijatelné podmínky pro vzdělávání, individualizovat výuku bude možné jen v omezené míře. Děti se znevýhodněním přijdou o svá práva,” upozorňuje na možné dopady předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová, učitelka litoměřického gymnázia.

Představitelé vlády nejen před volbami jmenovali školství mezi prioritami. Je jasné, že spořit se musí. Utáhnout kohoutek v oblasti vzdělávání je ale i v současné situaci nepřípustné. Žádáme vládní koalici o dodržení předvolebních slibů a o otevřenou komunikaci. “Nejistotu, s níž téměř 200 000 pracovníků českého školství vstupuje do nového školního roku, považujeme za nedůstojnou a zbytečnou,” dodává Jana Servusová, ředitelka základní školy v Bystřici a členka výkonného výboru Učitelské platformy. 

Učitelská platforma má přes 1900 členů a je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Pomáháme učitelům být slyšet!