Učitelé sdružení v Učitelské platformě vytýkají vládě, že nepočítá s prezenční výukou středoškoláků. Návrh pro nejbližší rozvolňování přitom plánuje od 10. května otevření všech obchodů. Podle Učitelské platformy by se měl nejdříve řešit návrat žáků a studentů všech stupňů škol a pak teprve další rozvolňování.

Podle Učitelské platformy jsou všechna prohlášení o prioritě návratu všech žáků do škol nepravdivá. „S návratem středoškoláků do škol se do konce tohoto školního roku již zřejmě vůbec nepočítá. Pokud má být přitom vzdělávání opravdovou prioritou této vlády, měla by zajistit návrat všech dětí do škol a až poté řešit další rozvolňování,“ kritizuje přístup vlády Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy.

Petra Mazancová připomíná, že žáci gymnázií, středních odborných škol i středních odborných učilišť přijdou také o všechny případné školní výlety, cyklistické nebo vodácké akce na konci školního roku. „Považuji za absurdní, že ve chvíli, kdy budou moct tisíce lidí společně chodit na sportovní utkání, nebude možné, aby žáci v mnohem menším kolektivu nemohli vyjet na vodu nebo na výlet.” 

„Je potřeba znovu stmelit třídní kolektivy, aby středoškoláci uzavřeli školní rok jako sehraná parta. Nechceme od září lepit dohromady třídy, kde si čerství druháci po deseti měsících nepamatují ani tvář souseda z lavice,“ doplňuje Michal Bělka z mladoboleslavského gymnázia Dr. Josefa Pekaře.

Vrátit se co nejdříve k prezenční výuce chce i většina samotných středoškoláků. Přála bych si takovou podporu, jakou mají maturanti. Distanční výuka mi do života přinesla mnoho nového a pozitivního, přesto se ale chci vrátit do školy co nejdříve,“ popisuje své současné potřeby Kieu Ngan Nguyen, studentka Obchodní akademie Bubeneč. Rostou však současně obavy středoškoláků, protože jim učitelé již teď slibují řadů testů a zkoušení okamžitě po návratu do školy. To je však v rozporu s doporučením ministerstva školství. „První dva až tři týdny by se měli vyučující soustředit na adaptaci žáků, ověřování znalostí a dovedností skupinovou prací nebo vzájemným učením. Nemělo by se vůbec známkovat,” doplňuje Petra Mazancová.

Odsun vzdělávání z předních příček vládních priorit je přitom patrný i v očkování školských pracovníků. Když se 12. dubna začali vracet první žáci zpět do škol, bylo alespoň jednou dávkou očkováno pouze 36 procent pracovníků ve školství. Necelá polovina z těch, kteří se k očkování registrovali, ještě neznala ani termín vakcinace. „Učitelé se zájmem o očkování by měli být doočkováni v co nejkratším možném čase. Mělo se tak stát v mnohem větší míře již před otevřením škol, aby byly školy co nejbezpečnějším prostředím,“ upozorňuje Karin Marques, ředitelka pražské ZŠ Brigádníků.

Do škol se od 10. května mají rotačně vrátit žáci druhého stupně základních škol v celé ČR, obnoví se i praktická výuka zbývajících studentů vysokých škol. Praxe na vysokých školách dosud byla povolena jen ve zdravotnických či farmaceutických oborech a v posledních ročnících ostatních oborů.

Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
tel.: 608 448 978
email: info@ucitelskaplatforma.cz
web: www.ucitelskaplatforma.cz
Twitter: twitter.com/ucitele
Facebook: facebook.com/ucitele
Instagram: instagram.com/ucitelskaplatforma/ 
LinkedIn: linkedin.com/company/ucitele

Učitelská platforma má 1100 členů a je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *