Učitelé: Chceme otevřít školy co nejdříve, proto nechme pracovníky škol v prioritní skupině očkovaných

Pedagogové sdružení v Učitelské platformě nesouhlasí s návrhy, podle kterých by měl stát z důvodu uzavřených škol dát přednost jiným skupinám. Pokud mají být školy připraveny na případný návrat žáků, musí být pro očkování co největšího počtu jejich pracovníků využity právě nejbližší týdny. Zároveň Učitelská platforma vyzývá, aby se vláda na otevření škol zaměřila a nastavila taková opatření, aby školy byly otevřeny jako první a při další pandemické vlně uzavřeny jako poslední.

Z důvodu dlouhodobého uzavření škol by vláda měla přehodnotit svou současnou strategii uzavírání a otevírání jednotlivých částí ekonomiky. „Ještě před dvěma týdny jsme z úst hlavních představitelů státu i dalších parlamentních stran slyšeli o vzdělávání jako jedné z hlavních priorit. Učitelé i další zaměstnanci škol proto byli v očkovací strategii zařazeni mezi prioritní skupiny a nyní se objevují hlasy volající po změně. Vzdělání by nemělo přestat být naší skutečnou prioritou a nejvyšším zájmem. Děti ve školách jsou největším bohatstvím naší společnosti,” říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová. Odložené otevření škol je podle ní naopak příležitostí, jak naočkovat co nejvíce pracovníků škol a ředitelé se mohli co nejlépe připravit na návrat žáků ve chvíli, kdy to bude z epidemického hlediska jen trochu možné. 

Na důležitou souvislost upozorňuje i ředitelka roudnické ZŠ SMART Klára Koubská. „V tuto chvíli je pro očkování učitelů ten nejvhodnější čas. Od prvního očkování trvá několik týdnů, kdy naočkovaný získá imunitu. I proto by měli být učitelé očkováni v těchto týdnech, aby byla do doby případného otevření škol jejich ochrana před nakažením co nejsilnější.“ 

I když jsou školy zavřené, stále se konají konzultace žáků, kterých se účastní učitelé i asistenti pedagoga. “V naší škole je o konzultace velký zájem, protože některé děti mají problém s technikou či vyžadují osobní kontakt. Okamžité očkování pedagogů by nám pomohlo,” upřesňuje Gabriela Hrušková, ředitelka základní školy ve Štětí. 

Podle Učitelské platformy je prioritizace otevření škol důležitá kvůli vysokému podílu žáků na středních odborných školách či učilištích, kde je zajištění praktického výcviku velmi komplikované. Distanční výuka je problém i pro konzervatoře, proto by zde i na odborných školách mělo probíhat očkování mezi učiteli bez rozdílu věku. 

Pokud je pro nás otevření škol i nadále prioritou, měli bychom pokračovat v očkování ohrožených skupin a vakcinaci pedagogů podporovat. Zároveň je důležité již nyní přijít se smysluplnou a realizovatelnou koncepcí testování ve školách. Nyní je vhodná chvíle k její oponentuře a zapracování podnětů z praxe. 

O očkování je mezi pracovníky ve školství velký zájem. Od konce února, kdy se mohli k očkování začít registrovat, se jich podle informací ministerstva zdravotnictví přihlásilo již téměř 150 tisíc, což je přibližně polovina. Registrační kód k očkování prozatím dostaly jen školy zařazené do rejstříku škol ministerstva školství. Pracovníci soukromých školek, dětských skupin a škol, které v rejstříku ministerstva školství nejsou, se tak zatím k očkování registrovat nemohou. V současnosti však vzniká seznam těchto škol a ministerstvo zdravotnictví by jim potřebné kódy mělo rozeslat dodatečně.

Kontakt:
Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
tel.: 608 448 978
email: info@ucitelskaplatforma.cz
web: www.ucitelskaplatforma.cz
Twitter: twitter.com/ucitele
Facebook: facebook.com/ucitele
Instagram: instagram.com/ucitelskaplatforma/ 

Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.