Učitelé: V médiích se objevilo mnoho výzkumů z období pandemie, učme proto žáky posuzovat důvěryhodnost těchto dat

Jak se Češi bojí koronaviru, zda chtějí nosit roušky, kdo si přeje otevřené či zavřené školy, nebo na co umírají nakažení.

Jak se Češi bojí koronaviru, zda chtějí nosit roušky, kdo si přeje otevřené či zavřené školy, nebo na co umírají nakažení. To jsou příklady témat z řady výzkumů, studií či anket, které se v období nouzového stavu objevovaly v médiích. Pedagogové sdružení v Učitelské platformě je využívají tuto skutečnost k tomu, aby naučili žáky porozumět tvorbě  výzkumů. Jeden z učitelů zveřejnil pro kolegy i kompletní metodiku s pracovními listy na téma Výzkumy, průzkumy a ankety v médiích.

Kriticky zhodnotit, kdo výzkum zadal, kdo ho platil, kdo odpovídal, jak byla data zpracována, či jak jej novináři interpretovali, je základem informační gramotnosti, která se ve školách objevuje v podobě mediální výchovy. Ta se učí jako samostatný předmět nebo průřezově v rámci různých předmětů. “V posledních týdnech jsme v médiích a ve veřejném prostoru zaznamenali řadu různých výzkumů souvisejících s pandemií a postoji jednotlivých skupin. Tyto výzkumy měly ovšem velmi rozdílnou kvalitu. Pro učitele je to příležitost, jak na aktuálním tématu ukázat, jak tyto výzkumy vznikají a jaká je jejich důvěryhodnost,” popisuje Michal Kaderka, který vyučuje mediální výchovu v pražském gymnáziu Na Zatlance.

Se studenty v posledních hodinách shromáždil několik výzkumů spojených s pandemií. U každého z nich žáci dohledávali, kdo byl jeho autorem, kdo zadavatelem, jak výzkum vznikal a na jakém vzorku dotazovaných byl vytvořen. “Představili jsme si základní techniky využívané při tvorbě výzkumů i to, k jakým zkreslením může docházet. Vysvětlili jsme si, co znamená, že je výzkum reprezentativní pro celou populaci, a jak toho dosáhnout,” doplňuje Kaderka.

Pro žáky bylo překvapivé vidět, že leckterá data zveřejňovaná v médiích nebo na internetu nemají žádnou vypovídající hodnotu, a přesto jsou představovány jako důvěryhodné informace. Michal Kaderka proto metodiku, jak o výzkumech v médiích učit, zveřejnil jako další kapitolu on-line otevřené učebnice mediální výchovy Svět médií: Výzkumy v médiích

Mediální krajina je v těchto dnech doslova zaplavena různými čísly týkajícími se koronavirové krize. Kriticky číst předkládaná data proto pokládáme za stěžejní dovednost pro samostatné a kvalifikované uvažování o dnešním světě,” uvádí předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Kontakt:
Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
tel.: 608 448 978
email: info@ucitelskaplatforma.cz
web: www.ucitelskaplatforma.cz
Twitter: http://twitter.com/ucitele
FB: http://www.facebook.com/ucitele

Michal Kaderka, učitel mediální výchovy pražského Gymnázia Na Zatlance
tel.: 777 879 481
email: info@svetmedii.info
web: www.svetmedii.info