Snižování osobního příplatku učitelům je nezákonné, vzkazuje ředitelům Učitelská platforma

Tisková zpráva - dekorace pozadí

V důsledku navyšování tarifů učitelských mezd dochází na některých školách ke snižování osobního příplatku. Učitelská platforma disponuje právním výkladem, podle kterého je tento postup nezákonný. Učitelé tak mají právo trvat na osobním ohodnocení, které za svou práci získali.

Od 1. listopadu došlo k slibovanému navýšení mzdových tarifů pro učitele. Některé školy ovšem v důsledku nedostatku financí snižují učitelům osobní ohodnocení. “Bylo nám všem plošně zrušeno osobní ohodnocení s tím, že nám bude dáváno individuálně. V reakci na to jsem dala výpověď,” sděluje učitelka s tříletou praxí v bývalém okrese Praha – západ.

Podle předsedkyně Učitelské platformy Petry Mazancové je snižování osobního ohodnocení nepřípustné. “To je přesně ta situace, kdy dochází k frustraci učitelů, protože jim všichni slibují zvyšování mezd, ale nakonec k němu u některých nedojde. Navíc Nejvyšší soud vydal judikát, který snižování osobního ohodnocení v důsledku zvyšování mzdových tarifů nedovoluje.”

Přesné znění judikátu: Ke snížení nebo odnětí osobního příplatku přiznaného zaměstnanci, který dlouhodobě dosahuje velmi dobrých pracovních výsledků (§ 131 odst. 1 zák. práce ), může zaměstnavatel přistoupit jen tehdy, došlo-li k takovému zhoršení výsledků jeho pracovní činnosti posuzovaných podle množství a kvality, které odůvodňuje další poskytování osobního příplatku v menším rozsahu nebo které vyžaduje jeho odnětí.

Okolnost, že zaměstnanec při plnění svých pracovních úkolů porušuje povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci, ani míra jeho schopností a dovedností potřebných k výkonu práce nejsou – neprojeví-li se ve výsledcích práce zaměstnance posuzovaných podle množství a kvality – z hlediska důvodů pro snížení nebo odnětí osobního příplatku významné.

Stejné stanovisko mají i školské odbory: “Pokud někde došlo ke snížení osobních příplatků z nedostatku finančních prostředků, považuji takové opatření za neseriózní a za hranou zákona. Prostřednictvím odborové organizace a jednáním s příslušným zřizovatelem lze hledat nápravu. Nejzazší řešení je cesta soudní.” říká předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.

Kontakt:
Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
tel.: 608 448 978
email: info@ucitelskaplatforma.cz
web: www.ucitelskaplatforma.cz
Twitter: https://twitter.com/ucitele
FB: https://www.facebook.com/ucitele
Instagram: https://www.instagram.com/ucitelskaplatforma/

Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.